Gladhen Soal Basa Jawa Kelas 9/I SMPN 12 Semarang
GLADHEN SOAL BASA JAWA
KELAS 9 SMP SEMESTER I
Pilihen wangsulan ingkang paling leres kangge mangsuli pitakenan/soal ing ngandhap menika!
Teks wacan kangge nomor 1 - 3
Anoman
Duta Sawise kabeh bupati nindakake
sembah sungkem, Sugriwa dhawuh, “Anoman lan Anggada, Anila lan Paman
Jembawan, kowe kabeh dakdhawuhi menyang Alengka saperlu nggoleki Dewi Sinta.
Kowe nggawaa prajurit kang akeh. Welingku marang kowe kabeh padha ati-ati lan
waspadaa. Aja gampang kapilut aja gampang kapencut marang sapa wae kang
durung kokenal.” Iku mau wejangane Sugriwa marang wanara cacah papat kasebut. |
1. Anoman Duta menika salah setunggaling lakon
wayang ... .
A. Mahabarata
B. Ramayana
C. Pandhawa
D. Mahadewa
2.
Wanara ingkang boten diutus dhateng
Alengka inggih menika ... .
A. Anggada
B. Anoman
C. Sugriwa
D. Anila
3. Kang ora kalebu pitutur luhur saka teks wacan
kasebut yaiku ... .
A. Sumingkira yen ketemu wong kang ora dikenal
B. Kudu ati-ati marang sapa wae kang ora dikenal
C. Aja gampang kapencut karo kang durung dikenal
D. Waspadaa karo sapa wae apa maneh yen ora
kenal
Saderenge wanara papat mau padha
budhal, Ramawijaya nambahi paring piweling wigati marang Anoman. “Anoman,
sira kudu ngati-ati tenanan lan waspada ana ing Alengka. Manawa sira wis
nemokake Dewi Sinta, kalpika iki aturna supaya Dewi Sinta pracaya manawa sira
beber-bener utusaningsun. Kalpika iki minangka pratandhane.” Anoman ngestokake
dhawuh banjur nampa kalpika iku. |
4. Kang diparingake Ramawijaya marang Anoman
kanggo Dewi Sinta yaiku ... .
A. kalung
B. gelang
C. ali-ali
D. cundhuk
5. Anoman
diutus menyang Alengka saperlu ... .
A.
ngobong negara Alengka
B. ngyakinake papan lan kahanane Dewi Sinta
C.
nggawa mulih Dewi Sinta
D. ngajak perang Prabu Dasamuka
Teks wacan
kangge nomor 6
Rombongan wanara padha getun
kabeh jalaran lena kang ndadekake wuta. Kabeh kepengin mati wae tinimbang ora
bisa mrantasi gawe. Dumadakan ana Garudha Sempati, sawijine manuk garudha
kang ora duwe wulu. Dheweke iku kakange Garudha Jathayu kang ngusadani kabeh
bisa melek maneh lan mituturi carane bisa tekan Alengka. Anoman sakanca
banjur nutugake laku menyang Redi Mahendra. |
6. Ingkang nambani para wanara saged melek malih
inggih menika ... .
A. Sempati
B. Jathayu
C. Anoman
D. Rajawali
7. Dewi Sinta didhelikake ana ing Taman Argasoka.
Pitakonan kang ora ana wangsulane tumrap ukara kasebut yaiku ...
A. Sapa kang didhelikake ing Taman Argasoka?
B. Ana ing ngendi Dewi Sinta didhelikake?
C. Lagi apa Dewi Sinta ana ing Taman Argasoka?
D. Sapa sing ndhelikake Dewi Sinta ing Taman
Argasoka?
8. “Dhuh Yayi,
aku ora bakal mbadal dhawuhe Sang Prabu Rama.” Pitutur luhur kang bisa dipethik
saka pacelathon kasebut yaiku ... .
A.
ora bakal srakah
B. tansah ngugemi lan nindakake prentah
C. ora wedi ngadhepi pepalang
D. gelem paring pitulungan marang liyan
Teks wacan
kangge nomor 9 - 11
Pada 1
Pamedhare wasitaning ati,
cumanthaka aniru pujangga,
dhahat mudha ing batine.
Nanging kedah ginunggung,
datan wruh yen akeh ngesemi,
ameksa angrumpaka,
basa kang kalantur,
tutur kang katula-tula,
tinalaten rinuruh kalawan ririh,
mrih padhanging sasmita.
9. Tembang
Dhandhanggula kasebat minangka teks piwulang saking ... .
A. Cariyos
Panji
B. Serat Wulangreh
C. Serat Wedhatama
D. Babad Tanah Jawi
10.
Tinalaten
rinuruh kalawan ririh. Sipat kang bisa dituladha saka gatra kasebut ...
.
A. sabar,
sareh
B. ora ngapusi
C. kemrungsung
D. grusa – grusu
11. Tindak-tanduk
kang bisa dituladha saka teks kasebut
yaiku ... .
A. andhap asor
B. tuture
nglantur
C. seneng dialem
D. ora kendel
Teks wacan
kangge nomor 12 - 15
Pada
2
Sasmitaning ngaurip puniki,
mapan ewuh yen ora weruha,
tan jumeneng ing uripe,
akeh kang ngaku-aku,
pangrasane sampun udani,
tur durung wruh ing rasa,
rasa kang satuhu,
rasaning rasa punika,
upayanen darapon sampurna ugi,
ing kauripanira.
12. Tembang kasebat guru gatranipun wonten ... .
A. 8
B. 9
C. 10
D. 11
13. Guru
wilangan 7 mapan ing gatra kaping ... .
A. tiga
B. sekawan
C. gangsal
D. pitu
14. Guru
lagu wulu mapan ing gatra kaping ... .
A. 1
B. 2
C. 3
D. 4
15. Gatra
pungkasaning tembang kasebat guru lagunipun ... .
A. e
B. u
C. a
D. i
Teks wacan
kangge nomor 16 - 17
Pada 3
Jroning Kur’an goning rasa yekti,
nanging ta pilih ingkang uninga,
kajaba lawan tuduhe,
nora kena den awur,
ing satemah nora pinanggih,
mundhak katalanjukan,
temah sasar-susur,
yen sira ayun waskitha,
sampurnane ing badanira puniki,
sira anggegurua
16. Panggone
rasa yekti mapan sajeroning ... .
A.
koran
B.
Qur’an
C.
buku
D.
kabar
17. Mangerteni
isine kitab suci ora kena ngawur utawa asal-asalan supaya ora ... .
A.
kesasar
B.
kepenak
C.
ketelat
D.
sampurna
Teks wacan
kangge nomor 18 – 22
(1) Keke
: “Rena. (Rena ora wangsulan, amung
ngobahake sirah sethithik)
Rena, tangi. Dipirsani Pak Broto ki. Ren.”
(Keke mitrane Rena ngundang maneh karo njiwit tangane Rena)
(2) Rena :“Adhuh, lara,
apa sih?” (Keke ora mangsuli sebab Pak Broto wis jumeneng ana
sandinge).
(3) Pak Broto : “Piye turune
Irena, penak ?”
(4) Rena
: “Enak Pak.” (Rena karo isih ndhingkluk.)
(5) Pak Broto : “Wis merga
kowe ora nggatekke, dakkira yen wis ngerti. Mulane, maju wae nggarap
soal ing papan tulis, terus terangna marang kancamu!”
(6) Rena
: “Kula Pak?”
(7) Pak Broto : “Iya kowe.”
(Rena maju, gembrobyos, karo kukur-kukur sirahe sing jan- jane ora gatel) “Piye
Rena ora bisa ?”
(8) Rena
: “Ngapunten Pak, boten saged.”
(10)
Pak Broto : “
Supaya bisa, digarap ana ngomah, latihan kaca 56 nomer 1 nganti
30, dikumpulke sesuk jam 7 esuk. Cukup
semene. Selamat Pagi.”
A.
prolog
B.
dhialog
C.
epilog
D.
monolog
19. Kedadosan
cariyos kasebat wonten ing ... .
A. kelas
B. kantin
C. lapangan
D. perpustakaan
20. Ingkang boten katindakaken
Keke nalika Pak Broto pirsa yen Rena turu yaiku … .
A.
nggugah Rena
B.
njiwit Rena
C.
matur Pak Broto
D. ngundang
Rena
21. Ingkang boten
kalebet watakipun Pak Broto inggih punika... .
A. gampil duka (nesu)
B. sabar
C. wicaksana (bijaksana)
D. nggatekake
22. Piwulang luhur ingkang saged kapendhet saking cariyos kasebat inggih menika ... .
A. Bocah sekolah asring ngantuk
B. Gelem nggarap tugas akeh
C. Dadi murid aja lali marang kwajibane
D. Yen kancane turu kudu digugah
Waosan kangge soal nomer 23 – 27
(1) Adit : “Sugeng enjing, Pak Jaya?”
(2) Pak Jaya : “Sugeng enjing Nak,
njanur gunung, kadingaren yahmene wis
teka kene?”
(3)
Adit : “Inggih Pak Jaya, kula badhe mundhut pirsa babagan kerja bakti
ing dinten Minggu mangke siyos menapa
mboten?”
(4) Pak Jaya : “Ooh iya, Nak Adit, kerja
baktine Minggu jam 8 ing ngarep balai RT.”
(5) Adit : “Pirantosipun menapa kemawon, Pak?”
(6) Pak Jaya :
“Ya dicepakake wae sapu, arit, lan cethok!”
(7) Adit : “O, inggih Pak, matur nuwun, kula mangke
ngendika kaliyan remaja mriki.”
(Adit enggal nyuwun pamit marang Pak Jaya saperlu
nyiapake ubarampe kanggo acara kerja bakti dina Minggu.)
23. Tembung mundhut
pirsa ing pacelathonipun Adit (3) menawi kaleresaken dados ... .
A. takok
B. taken
C. njaluk pirsa
D. nyuwun pirsa
24. Tembungipun Adit ing
pacelathon (7) ingkang kirang trep miturut unggah-ungguh basa inggih
menika ... .
A. matur nuwun
B. inggih
C. ngendika
D. kaliyan
25. Pacelathon angka (6) ingkang kagaris ngandhap ngginakaken
basa ngoko, menawi dipunewahi dados basa krama alus ingkang leres ... .
A. Nggih dicepakake wae sapu, arit lan cethok
B. Nggih dipuncepakake wae sapu, arit lan cethok
C. Nggih dipuncepakake mawon sapu, arit lan cethok
D. Nggih dipuncepakaken mawon sapu, arit lan
cethok
26. Pacelathon ing nginggil ngrembag babagan... .
A. karang taruna
B. gugur gunung
C. rondha malem
D. mancing
Nalika bayi sing sepisanan wis ngancik
umur 7 wulan dianakake slametan kanthi upacara adat. Ancase mau kanggo ngenalake alam utawa lemah kang bakal dipidak marang bocah
supaya ora kaget lan ora ana alangan.
Wondene urut-urutane upacara yaiku bocah
diadusi nganggo kembang setaman banjur disandhangi nganggo klambi sing apik.
Sawise pidakan jadah pitung werna, bocah diajari menek andha saka tebu arjuna.
Bubar dilenggahake, bocah diudhunake ing gelaran kang dicepaki maneka werna
ubarampene wong urip. Sabanjure bocah milih barang lan dikurungi. Beras kuning
lan dhuwit receh ing sacedhake banjur disebar ing ngarepe para tamu. Sing
pungkasan nyepakake ubarampe kanggo slametan.
A. brokohan
B. sepasaran
C. selapanan
D. tedhak siti
28. Urutan adicara
sasampunipun menek andha saking tebu arjuna inggih menika ... .
A. slametan
B. midak jadah
C. nyebar arta
D. milih barang
29. Pratelan ingkang boten
trep kaliyan isi waosan kasebat inggih menika ... .
A. Pidakan jadah katindakaken saderengipun
ngadusi bocah
B. Tetelan jadah ingkang dipunangge bocah wonten
7 werna
C. Nalika lenggah ing gelaran, bocah kasuwun
milih barang
D. Sabibaripun kurungan, arta receh kasebar ing
ngajeng para tamu
30. Bayi diajak wong tuwane nyebar beras kuning lan dhuwit receh ing
ngarepe para tamu kang diajab mbesuke nduweni watak kang dermawan, loma marang
sapa wae. Adicara kasebut ing adat tedhak siti diarani ... .
A. kurungan
B. midak jadah
C. menek andha
D. udhik-udhik
31. Bocah dituntun menek andha tumuju ing kursi palungguhan lan dilungguhake kanthi pangajab mbesuke bocah bisa dadi pemimpin kang tanggung jawab. Adicara iku arane ... .
A. menek
tebu arjuna
B. pidakan
jadah
C. kurungan
D. udhik-udhik
32. 1.
Mitung dina
2. srah – srahan
3. taun kapisan
4. budhalan layon
Ingkang boten kalebet tata
cara adat kesripahan (mati) inggih menika ... .
A. 1
B. 2
C. 3
D. 4
33. Yen nulis tembang macapat sapada nganggo aksara Jawa nggunakake tandha ... .
A. adeg – adeg
B. pada pangkat
C. pada lingsa
D. mangajapa
34. Kanggo
mbedakake antarane aksara utawa huruf karo angka sajerone tulisan Jawa nggunakake
... .
A. adeg-adeg
B. pada pangkat
C. pada lingsa
D. pada lungsi
Waosan kangge soal nomer 35 – 37
?aul=taun\,
?aumu/[rbufisaikiwisZvCik\;15;taun\,sukT=gl\;28;[no[p+mBe/taunHiki[d[w[kHbklZnkH[kaul=taun\,k[bhkvCkvC[nskelsBkliFaun=F.
35. Ingkang ambal warsa inggih menika …
.
A.
Budi
B. Beni
C. Rudi
D. Deni
36. Ingkang ambal warsa umuripun …
taun.
A.
14
B.
15
C.
16
D.
17
37.
Acara ulang taun ditindakake ing tanggal ... .
A. 18 September
B. 28 September
C. 18
Nopember
D. 28 November
38.
Lingkungan sekolahku resik.
Yen sinawang katon apik. Tembung ‘sekolahku resik’ yen ditulis aksara Jawa
yaiku ... .
A. se[kolhanResik\
B. se[kolhkuresik\
C. se[kolhku[rsik\
D. se[kolhkuxsik\
39. ?sinTmcbukuwisTeknKc;157.
Sinta anggone
maca buku wis nganti kaca ... .
A. satus sekawan dasa pitu
B. satus seket dasa pitu
C. satus seket pitu
D. satus pitu likur
40. Tembang
macapat dhandhanggula guru gatranipun wonten ... .
A. ;8;
B. ;9;
C. ;10;
D. ;12;
41.
Wacanen teks kasebut!
Anoman Duta Anoman punika jejering rewanda
(kethek) ingkang awarna seta (putih), pramila Anoman ugi winastan Rewanda
Seta. Piyambakipun putranipun Bathara Bayu ingkang patutan kaliyan Dewi
Anjani. Ibunipun Anoman, inggih Dewi Anjani punika sedherekipun Subali saha
Sugriwa. Nalika kautus dening Raden Ramawijaya, lampahipun Anoman nemahi pambengan ingkang matumpa-tumpa.
Tanpa kanyana saderengipun, Anoman dipunracun dening satunggaling dewi
ingkang suwaunipun kaanggep mitulungi ngantos piyambakipun nemahi wuta. Begja
dene wutanipun Anoman kenging kausadani dening garudha satemah waluya jati. |
Tembung
sing kacithak kandel ing teks kasebut tegese …
A. kabegjan
B.
kahanan
C.
pepalang
D. kekarepan
42.
Wacanen teks cerita kasebut!
Anoman Duta Anoman punika jejering rewanda
(kethek) ingkang awarna seta (putih), pramila Anoman ugi winastan Rewanda
Seta. Piyambakipun putranipun Bathara Bayu ingkang patutan kaliyan Dewi
Anjani. Ibunipun Anoman, inggih Dewi Anjani punika sedherekipun Subali saha
Sugriwa. Nalika kautus dening Raden Ramawijaya, lampahipun Anoman nemahi pambengan ingkang matumpa-tumpa.
Tanpa kanyana saderengipun, Anoman dipunracun dening satunggaling dewi
ingkang suwaunipun kaanggep mitulungi ngantos piyambakipun nemahi wuta. Begja
dene wutanipun Anoman kenging kausadani dening garudha satemah waluya jati. |
Paraga
kang ora kaserat ing teks kasebut yaiku ... .
A.
Dewi Anjani
B.
Bathara Bayu
C.
Ramawijaya
D.
Dewi Trijatha
43. Wacanen teks cerita kasebut!
Anoman Duta Anoman punika jejering rewanda
(kethek) ingkang awarna seta (putih), pramila Anoman ugi winastan Rewanda
Seta. Piyambakipun putranipun Bathara Bayu ingkang patutan kaliyan Dewi
Anjani. Ibunipun Anoman, inggih Dewi Anjani punika sedherekipun Subali saha
Sugriwa. Nalika kautus dening Raden Ramawijaya, lampahipun Anoman nemahi pambengan ingkang matumpa-tumpa.
Tanpa kanyana saderengipun, Anoman dipunracun dening satunggaling dewi ingkang
suwaunipun kaanggep mitulungi ngantos piyambakipun nemahi wuta. Begja dene
wutanipun Anoman kenging kausadani dening garudha satemah waluya jati. |
Pitutur luhur saka teks kasebut yaiku… .
A.
Kudu
mbales tumindak alane liyan marang awake dhewe
B.
Gampang
percaya karo wong sanajan durung suwe kenal
C.
Dadi
manungsa iku kudu tansah waspada lan ngati-ati
D.
Tumindak
ala bakal dipunwales dening Gusti Allah
44. Wacanen pethilan
crita budaya kasebut!
Dugderan Dugderan iku salah sawijining
kabudayan utawa tradisine wong Semarang. Wujude yaiku upacara adat kanggo
mengeti tekane sasi pasa/Ramadhan. Sing ana pancen mung ing kutha Semarang,
Dhug-Dher…! Wiwit dhek jamane Kanjeng Adipati Raden Mas Tumenggung Arya
(RMTA) ing antarane taun 1881. Dhug-Dher kae mau (mbarengi swara bedhug
ditabuh, binarung swarane/unine mercon “dheeerrr…” kang nandhani wiwitane
wulan Ramadhon kanggo umat Islam nglakoni pasa sesasi muput. Dugderan
dianakake sedina sadurunge tekane sasi Pasa Dugderan nduweni tujuan kanggo gawe
sarana informasine Pemerintah Kota Semarang marang masyarakat gawe menehi
ngerti tekane tanggal 1 Ramadhan. Tembung Dugder iku kajupuk saka swara
Bedhug "dug...dug...dug" lan swara meriam
"der...der...der" banjur dadi Dugder. Ana ing adicara iki biasane
dianakake acara-acara liyane, kayata pasar rakyat (sing diwiwiti seminggu
sadurunge Pasa), karnaval pasukan merah putih, drumband, pasukan pakaian adat
“Bhineka Tunggal Ika”, meriam, warak ngendok lan kesenian-kesenian
sapanunggalane sing ana ing tlatah Semarang. |
Adhedhasar wacan kasebut, “Dugderan”
dianakake nalika ...
A. wulan syawal
B. malem Lailatul
Qodar
C. sadurunge tekane
sholat Idul Fitri
D. sedina sadurunge tekane
sasi Pasa
45. Tujuan
dianakake prastawa budaya “Dugderan”
yaiku....
A. kanggo nambahi keramaian
kutha
B. supaya kesenian dikenal masyarakat
C. kanggo mengeti tekane
sasi Pasa/ Siam
D. sarana informasi masyarakat
kutha Semarang
46. Wacanen teks tembang kasebut!
Pamedhare
wasitaning ati Cumanthaka
aniru pujangga Dhahat mudha
ing batine Nanging kedah
ginunggung Datan wruh yen akeh ngesemi Ameksa
angrumpaka Basa kang
kalantur Tutur kang
katula-tula Tinalaten
rinuruh kalawan ririh Mrih
padhanging sasmita
|
Gatra kang kacithak miring kasebut nduweni teges ….
A. kepengin lan meksa
awake dhewe
B. meksa lan kepengin niru pujangga
C. meksa lan kepengin supaya dialem
D. kepengin lan meksa senajan diguyu
47.
Wacanen teks pacelathon kasebut kanggo mangsuli soal angka 47-48!
Anton karo Arif sida nonton film.
Jam sepuluh mbengi merga dalan macet durung
padha bali. Tekan ngomah Anton karo Arif langsung turu. Kabeh ora
kelingan ana tugas durung digarap. Esuke Arif tangi kawanan, tekan sekolah
Arif wis telat. Arif : "Kula nuwun bu Guru,
bu nyuwun pangapunten dhateng telat." Bu
Guru : "Lha ngopo
kok kowe tangi kawanan?" Arif : "Wingi kula ningali
film kaliyan Anton ngantos ndalu
bu" Bu
Guru : "Oh … pantes nek
ngono, iki Anton malah ora mangkat sekolah. Tugasmu digawa rene…. Arif : "Mboten bu, kula kesupen!" Bu
Guru : "Nek ngono kowe
sak iki ning njaba lan tugase digarap
.Yen wis rampung diaturake ibu ." Arif : "Nggih bu, kula
nyuwun pangapunten" Bu
Guru : "Angger kowe kudu
janji ora di baleni meneh" Arif : "Nggih bu kula
janji!" Yuda : "Mulane Rif,
sesuk meneh kudu kewajiban didisikake tinimbang
kesenengan. Dadi uwong kudu bisa disiplin." Arif : "Iya, Yud, aku njaluk ngapura. Ora tak baleni maneh!”
|
Pitutur luhur saka teks kasebut yaiku ….
- Bocah sekolah iku kudu ndhisikake kasenengane
dhewe
- Kasenengan iku kudu didhisikake tinimbang kewajiban
- Kewajiban iku kudu didhisikake tinimbang
kasenengan
- Kewajiban utawa tanggung jawab iku dilakoni
satitahe
48.
Tembung kang kacithak miring
panyeratanipun lepat, ingkang
leres inggih menika….
- ngopo , didhisiake
- ngapa, didhisikake
- ngopo, didhisikaken
- ngapa, didhisikakke
49.
?sbenT=gl\ ;... ; fi[pzetTifingurunsi[yonl\,
A. 2;[mai B. 28;O[tobe/
C.
25;[no[p+mBe/ D. 29;[no[p+mBe/
50. ?... aikuwigtik=[gokekeblLnHwk\,
A. [aobt\ B. p+kSin\
C. jmu D. jjn\
-000-
Comments
Post a Comment