GLADHEN SOAL US
GLADHEN SOAL BASA JAWA KELAS IX
Kangge soal nomer 1-5, pilihan wangsulan luwih saka 1.
- Wacanen pethikan crita kasebut!
Kepriye watake paraga Ki Sedhayu adhedhasar teks kasebut?
|
welas asih |
|
prihatin |
|
wicaksana |
|
remen puasa |
|
andhap asor |
2. Wacanen pethikan crita kasebut!
Kethek putih ya Anoman nglakoni paukuman. Nanging ora
bisa kobong amarga sekti mandraguna lan malah mencolot sandhuwuring kraton.
Omah, wewangunan liyane, lan wit-witan kang dipidak Anoman kabeh kobong.
Dasamuka muntab,. Anoman kasil lolos lan bisa atur palapuran marang Prabu Rama.
Pratelan
endi kang jumbuh karo isine teks kasebut?
Anoman
uga diarani kethek putih.
Anoman
ora bisa kobong merga sekti.
Anoman mencolot munggah wit angsana.
Rahwana bungah lan ndhawuhi supaya
nyekel Anoman.
Omah lan wit-witan kobong amarga disundhul
Anoman.
Bekti
kagem Ibu
Nyuwun tambahing pangestu
Kula badhe angayahi
Tanggung jawab marang bangsa
Ugi mring ibu pertiwi
Iki pancen kewajiban
Keng putra wus kudu ngerti
Lamun pra putri tan maju
Bakal ringkih tembe mburi
Awit ibu kang kuwasa
Mulang muruk putra -putri
Guru aneng kulawarga
Kang pawitan jroning urip
(
Kabesut saking Marsudi Basa lan sastra Jawi kelas IX kaca 75)
Apa isine geguritan
kasebut?
Pangestu ibu boten patia dibutuhake. .
Para
ibu iku guru aneng kulawarga.
Ibu ora
mangestoni putrane lelungan adoh.
Tanggung jawab iku kewajiban kang kudu
dilakoni
Nyuwun
pangestu awit putra badhe ngayahi ujian
4. Wacanen kanthi
pratitis!
Kaya
padatan, saben dina Jemuwah, siswa wadon ing sekolahanku diedumi pil utawa tambah darah. Pil kasebut wajib
diombe, amarga pancen wigati kanggo njaga kasarasan. Senajan gedhe mupangate,
akeh siswa wadon sing rumangsa kepeksa ngombe pil kasebut. Jarene rasane ora
enak. Saperangan bocah wadon uga ora bisa ngombe pil mau yen nganggo banyu
utawa wedang. Bisane ngombene karo dicampur roti utawa gedhang. .................................................................................................................................... |
Pratelan endi kang jumbuh karo
isine pethilan teks wacan kasebut?
Saben dina Jemuwah kabeh siswa ing sekolahanku diedumi pil/tablet tambah darah
Siswa wadon wajib ngombe pil/tablet
tambah darah kanggo njaga kasarasan awakke
Siswa
wadon padha seneng ngombe pil kasebut amarga rasane
enak lan gampang diombe.
Senajan ngerti mupangate pil/tablet tambah darah siswa wadon
padha ora gelem ngombe.
Pil/tablet tambah darah iku
becike diombe dicampur roti, gedhang utawa panganan liyane.
5. Wacanen kanthi pratitis!
Nyadran
Nyadran asale
saka bahasa sansekerta, ‘sraddha’ sing artine keyakinan.
Ing bahasa Jawa, nyadran asale saka sadran sing
artine ruwah syakban.
Nyadran yaiku
tradisi budaya wujud rasa syukure
masyarakat marang Gusti Allah amarga bumi iki bisa dadi sumbere urip.
Acara nyadran lumrahe saben desa nduweni
dina, tradisi lan panggonan sing beda-beda. Ana sing ditindakake ing sendang,
kuburan lan punden. Panggonan sing kaanggep masyarakat iku dadi cikal bakale
anane desa iku. Yen ing desaku dhedhaharan iku dianakake ing pesarehan,
masyarakat ing kana nduweni kapercayan yen panggonan iku dianggep keramat dadi
masyarakat yen nganakake dhedhaharan saka wujud rasa syukure marang Gusti Kang
Murbeng Dumadi iku ing pesarehane. Sakliyane mengeti nyadran supaya nduweni wujud rasa syukur marang Gusti
Kang Akarya Jagad uga nduweni tujuan
supaya ora ana gangguan roh jahat.
Pratelan endi kang trep karo isine teks wacan kasebut?
Adat Nyadran mujudake tradhisi budaya kang ora becik.
Nyadran mujudake tradhisi
budayane masyarakat padesan..
Nyadran minangka wujud pemborosan amarga nggawa panganan.
Nyadran mujudake tradhisi budaya wujud rasa syukur marang Gusti Allah.
Nyadran nduweni
tujuan supaya masyarakat ora ana gangguan saka roh jahat.
Wacanen geguritan iki kanggo mangsuli pitakon no. 6!
Wis
Beda
Dening :Wahyu Haryansyah
Wis suwe anggone lulus sekolah
Ketemu pisan wis nggendhong bocah
Rambut cemeng wis punah
Pethuk padha rerangkulan
Kebak luh mripat kang tumiba
Rasa seneng tanpa aling-aling
Padha gumuyu nalika eling jaman bocah
Wis tau mrana-mrene bebarengan
Padha pisah, ngoyak lelakon kang dadi pepinginan
Petenge langit, kuceme rembulan kesaput mendhung
Tumeka wektune srengenge angslup ngulon
Beja, yen dhewe isih bisa gumuyu bareng
Gusti ingkang Maha Mirah
Namung saged muji syukur Alhamdulillah
anggone paring berkahe barokah
6. Tindak tanduk kang ora jumbuh
karo isi geguritan kasebut yaiku ….
A. tetep
asring ngucap sukur marang Gusti Kang Maha Kuwasa
B. kudu
rukun marang sapadha-padha lan padha ajen-kinajenan
C. ngucap
sukur marang Gusti Allah anggone wis paring kesehatan
D. manungsa
kudu sukur manawa bisa ketemu marang kanca lawas
Wacanen geguritan iki kanggo mangsuli pitakon nomer 7!
Kebak
Kasabaran
Dening : Dyah Tri Widayanti
Sedhih rasane
yen kelingan,
Nalika ngangsu
kawruh ing pawiyatan
Nilar bapak kang
gerah kesakitan
Pawongan sepuh kang kebak kasabaran
Kebak kawruh lan
mumpuni ing samubarang
Kadya pahlawan
ana ing paprangan
Lila legawa
ngorbanake jiwa lan raga
Ngupaya kanggo
nyukupi butuhe kulawarga
Bapak ora tau sambat
Sregep ngibadah
lan dedonga ora kendhat
Apa maneh sangu
lan jajane anak
Ora tau kliwat
Mugi Gusti tansah pinaringan kasarasan
Bapak kang gerah
kesakitan
Sabar nengga
putra pikantuk kelulusan
Sedaya gegayuhan
saged kasembadan
7.
Amanat apa kang ora jumbuh karo isine geguritan
kasebut?
A. Kudu eling lan bales pangorbanane bapak anggone
kulawarga
B. Dadia putra kang pinter kanggo gawe bungah kulawarga
C. Tumindaka kaya pahlawan kang gawe bungahe negara
D. Tansah dedonga marang bapak diparingi kasarasan
Teks wacan kanggo no. 8.
Banjir
Merdeka.com
– Banjir bandhang ingkang dumados wonten Kecamatan Undhakan, Kabupaten Kudus
Propinsi Jawa Tengah pranyata saestu nggegirisi manah. Banjir kasebat dumados
kinten-kinten tabuh tiga enjing. Kirang langkung wonten 44 griya ingkang risak.
10 griya risak berat umpamanipun ambruk, payonipun ambrol, dene 34 griya sanesipun
kalebet risak entheng inggih menika tembokipun namung benthet utawi retak.
Wondene
ingkang njalari banjir, jawah ingkang teras-terasan tan wonten pedhotipun
saking Pegunungan Kendheng, inggih
menika salah satunggaling tlatah ing Kaki
Gunung Murya. Toya jawah ingkang kacampur lumpur tuwin sela saking redi
kasebut.
8.
Pratelan kang jumbuh karo teks
prastawa kasebut
yaiku … .
A.
Banjir ing Undhakan Kudus sampun
asring, amargi jawah saking enjang dumugi sonten.
B.
Kudus kebanjiran mila kathah griya
ingkang sami ambruk amargi toya banjir kacampur sela lan lumpur
C.
Amargi banjir bandhang, kirang
lagkung wonten 40 griya ingkang risak. 10 risak berat, 30 risak entheng
D.
Jawah ingkang teras-terasan saking
Pegunungan Kendheng nyebabaken Undhakan banjir bandhang
Wacanen teks tembang
ing ngisor iki kanggo mangsuli pitakonan angka 9-10!
Gambuh
aja nganti
kebanjur,
barang polah ingkang nora jujur,
yen kebanjur sayekti kojur tan becik,
becik ngupayaa iku.
pitutur ingkang sayektos
(Kapethik saking
Serat Wulangreh : Sunan Pakubuwana IV)
9. Yen kebanjur sayekti kojur tan becik,
Gatra
tembang kasebut nduweni teges
yen wis kebacut ….
A. bakal
gawe gela
B. bakal
gawe cilaka.
C. ora
bakal gawe gela
D. ora
bakal gawe cilak
10. Paugeran tembang kasebut yaiku guru
wilangan lan guru lagune ana ....
A.
7u, 10u, 11i, 7u, 8o
B.
7u, 10u, 11i, 8u, 8o
C.
7u, 10u, 12i, 7u, 8o
D.
7u, 10u, 12i, 8u, 8o
Wacan teks tembang dhandhanggula kanggo soal 11.
Pamedare
wasitaning ati, basa kang
kalantur, |
11. Pitutur luhur saka tembang Dhandhanggula
kasebut yaiku dadi.…
A.
wong
aja seneng meksakake yen duwe kekarepan marang wong liya
B.
manungsa
kudu nganggo basa isyarat yen guneman marang wong liya
C.
wong
aja kesenengan yen dialem amarga mesti bakal digunem ala
D.
wong
ora kena duwe watak kedanan drajat, pangkat lan kadonyan
Semaken teks tembang kasebut!
Sasmitaning ngaurip puniki, apan ewuh yen nora weruha, tan jumeneng ing uripe, akeh kang ngaku-aku, pangrasane sampun udani, tur durung wruh ing rasa, rasa kang satuh rasaning rasa punika, upayanen darapon sampurna ugi, ing kauripanira. |
12. Ukara gatra kapisan
ing tembang Dhandhanggula “sasmitaning ngaurip puniki” nduweni teges…
A.
ora bakal kopahami komangerteni
B.
isyarat/tanda ing panguripan iki
C.
supaya sampurna ing uripmu
D.
ora ana katentreman urip
Tembang Sinom kanggo mangsuli pitakon nomer 13!
S I N O M
Ambeke kang wus
utama,
tan ngendhak
gunaning jalmi,
amiguna ing
aguna,
sasolahe kudu
bathi,
pintere den
alingi,
bodhone didokok
ngayun,
pamrihe den
inaa,
mring padha
padhaning jalmi,
suka bungah den
ina sapadha-padha.
(Kapethik saking
Serat Wulangreh : Sunan Pakubuwana IV)
A.
8a, 8i, 8a, 8i, 7i, 8n,
7a, 8i, 12a
B.
7a, 7i, 8a, 8i, 7i, 8u,
7a, 8i, 11a
C.
7a, 8i, 9a, 8i, 8i, 8u,
7a, 8i, 10a
D.
8a, 8i, 8a, 8i, 7i, 8u,
7a, 8i, 12a
Mapan watake
manungsa,
pan ketemu ing
laku lawan linggih,
solah
muna-muninipun,
pan dadi
panengeran ingkang,
kang apinter
kang bodho miwah kang luhur,
kang sugih lan
kang melarat,
tanapi manusa
singgih
14. Wos/isi tembang pangkur kasebut yaiku . . ..
A.
Tumindak manungsa
kang kudu ngerteni ngendi sing sugih lan mlarat
B.
Manungsa kudu
ngerteni tumindak kang bisa netepi ala lan apik ing urip
C.
Tumindake
manungsa bisa dingerteni lan dititeni saka carane tumindak
D.
Tumindak manungsa
kang ora bisa njaga apa kang diucapake lan dilakoni
Semaken teks
tembang pangkur kasebut!
Sekar pangkur
kang winarna,
Lelabuhan kang
kanggo wong ngaurip,
Ala lan becik
puniku,
Prayoga
kawruhana,
Adat waton
puniku dipunkadulu
Miwah ingkang tata
krama
Den kaesthi
siyang ratri
15. Nilai karakter kang bisa dituladha saka
tembang pangkur kasebut yaiku . . ..
A.
duweni
unggah-ungguh
B.
sregep
anggone sinau
C.
seneng
aweh pitulungan
D.
seneng
tapa awan wengi
Pakdhe Agung : “Azza wis bali ta nduk?”
Azzahira : “nggih pakdhe, kula sampun
wangsul wau dalu saking Surabaya. kula seneng
pakdhe bisa dolan menyang
Surabaya .”
Pakdhe Agung : “ ya apik, seneng apa ora dolan ning simbah?
Azzahira : “ seneng banget pakdhe. bisa
deleng sawah, golek iwak ing kali, lan liya-liyane.”
Pakdhe Agung : “La bapak karo
ibu baline kapan, Za?”
Azzahira :
“………………………………………..”
Pakdhe Agung : “Ya, kandakna ati-ati, moga-moga slamet
tekan omah.”
16.
Endi ukara kang trep kanggo njangkepi
pacelathon kasebut?
A. Bapak lan Ibu baline mengko sore.
B. Bapak lan Ibu kondur mangke sore.
C. Bapak lan Ibu wangsul mangke sonten.
D. Bapak lan Ibu kondur mangke sonten.
Tembang kinanthi
kanggo mangsuli pitakon nomer 17! Kinanthi
Padha
gulangen ing kalbu, ing sasmita amrih lantip, aja pijer mangan nendra, kaprawiran den kaesthi pesunen sariranira, sudanen dhahar lan guling. (Kapethik
saking Serat Wulangreh : Sunan Pakubuwana IV) |
17. Apa isi tembang kinanthi kasebut?
A. Padha kulinakna ning ati, supaya
pikiranmu uga ati - ati, aja mung mangan lan turu.
B. Padha kulinakna ning ati, supaya
pikiranmu weruh, aja mung mangan lan turu.
C. Aja mung mangan lan turu, kulinakna
mikir lan ngati - ati, supaya pikiranmu weruh,
D. Supaya pikiranmu weruh, mula
kulinakna sing ati - ati, , aja mung
magan lan turu.
Ing kabupaten Pati ana kirap bendera
kang dawane 100 meter lan ambane 3 meter diarak saka stadion Jayakusuma saka
tabuh setunggal awan nganti setengah sekawan sore ing alun-alun Pati. Acara
kirab iki diadakake kanggo mengeti dina Kasekten Pancasila, 1 Oktober 2021
lan kanggo mbangkitake jiwa nasionalisme para mudha jaman sakniki kang arep
luntur. Miturut Ketua Forum Komunikasi Putra-putri Purnawirawan TNI/POLRI
Indonesia (FKPPI), Pati Endang Sri Wahyuningsih ngaturake yen dheweke matur
nuwun marang para pihak kang melu acara iki lan sing preduli karo kagiyatan
iki. Dheweke nduweni pangarep-arep kagiyatan kaya ngene iki bisa dianakake
setaun pisan. |
A.
Acara
ing tanggal 1 Oktober 2021
B.
Mengeti
dina Kasekten Pancasila
C.
Kirab
bendera ing kabupaten Pati
D.
Stadion
Jayakusuma nalika tabuh 4 sore
Resi Jatayu
Resi Jatayu iku sejatine kanca
kenthele Prabu Dasarata. Resi Jatayu iku minangka rajaning manuk. Kacarita Dewi
Sinta, putri mantune Prabu Dasarata dicolong Rahwana. Mangerteni kadadean
kasebut mula Resi Jatayu age-age aweh
pitulungan. Resi Jatayu ngrebut Sinta
saka regemaning Rahwana ananging ora kasil. Resi Jatayu kalah kuwat. Swiwine Resi Jatayu ditugel nganti sengkleh,
wulune dibodholi lan ditendang dening Rahwana nganti kejet-kejet.
Resi Jatayu isih bisa nyritakake
lelakone lan menehi weruh menyang endi parane Rahwana sing nyolong Sinta.
Durung nganti rampung anggone crita, Resi Jatyu tumekaning pati. Resi Jatayu banjur kaobong dening Rama.
Keluke geni kumebul tumuju langit sing arahe
menyang negara Alengka. Keprungu swara tanpa rupa. Swara mau menehi
pituduh carane nemokake Sinta.
19.
Pitutur luhur kang ana ing pethikan crita kasebut yaiku …
A.
Aja seneng ngurusi urusane wong
liya.
B.
Kabeh manungsa iku bakale mesthi
mati.
C.
Aja seneng cedhak-cedhak karo wong
kang bakal gawe cilaka.
D.
Dadi wong kudu tetulung marang sapa
wae kang nandhang cilaka.
Gatekna pacelathon ing ngisor iki!
Pak Bambang : “………………………………………….”
Roni :
“Kula bidhal saking griya tabuh 06.45, Pak.”
20.
Pitakone Pak Bambang sing bener miturut unggah-ungguh basa Jawa, yaiku….
A.
Pak
Bambang dhek mau mulih jam pira?
B.
Pak
Bambang kalawau tindak tabuh pinten?
C.
Nak
Roni kalawau kondur tabuh pinten?
D.
Nak
Roni dhek mau mangkat saka omah jam pira?
Jaka Tarub
Ing sawijining dina nalika Jaka Tarub nembe golek
kayu ing alas, dheweke weruh putri-putri kang ayu rupane nembe padha adus ing
tlaga. Tuwuh niate Jaka Tarub nyolong slendhang salah siji putri mau. Kanthi
alon-alon Jaka Tarub njupuk salah siji slendhange puti-putri mau. Ora let suwe,
putri-putri mau wis rampung anggone adus, banjur marani papan panggonan kang
kanggo ndeleh slendhang. Kabeh wis padha njupuk slendhange dhewe-dhewe, nanging
salah siji putri bingung, amarga slendhange ora ana. Kabeh putri padha
ngrewangi nggoleki lan ora bisa nemokake. Jalaran wis sore, kapeksa putri kang
kelangan slendhang mau ditinggal, liyane padha bali menyang kahyangan.
21.
Kepriye panemumu ngenani watake Jaka Tarub kang
tumindak njupuk barange liyan saka carita kasebut?
A.
Ora setuju jalaran tumindak culika njupuk barange
wong liyan iku minangka tumindak ala.
B.
Ora setuju jalaran tumindak njupuk barange wong
liya iku nuduhake akhlak kang rada becik.
C.
Setuju jalaran mangerteni wanita kang sulistya ing
warna wis salumrahe wong lanang kapranan.
D.
Setuju jalaran putri kang nembe adus iku widodari
kang ayu rupane, ora salah Jaka Tarub tresna
Teks wacan kangge nomer 22.
“…. Dumugi Wana Dhandhaka, Kala Marica
ingkang asipat raseksa wewah wujud dados Kidang Kencana, kidang elok ing warni
asisik emas endah ngelam-elami, ngengreng merak ati. Kidang rukmi nunten
wira-wiri sacelaking papan dunungipun tiyang tetiga. Sinta sumerep
kabregasaning kidang. Piyambakipun gawok, tuwuh prentuling manah kepengin
ngingah kidang rukmi. Rama kasuwun
nyepengaken kewan ingkang ngelam-elami saha memencut manah punika….”
22.
Pratelan kang jumbuh karo teks wacan
kasebut yaiku ….
A.
Kala Marica ingkang dados
Kidang Kencana
B.
Kidang Kencana dados reseksa
kang wewah
C.
Rama kasuwun nyepengaken kewan kancil
D.
Sinta kepengin nyepeng Kidang
Kencana
“….
Crita iki kedadeyan dina Senen setaun kepungkur. Wektu iku aku isih kelingan
pas pelajaran/wulangan basa Jawa Kompetensi Dasar (KD) maca ukara mawa aksara
Jawa. Nalika aku melu pelajaran/wulangan basa Jawa sirahku rada ngelu amarga
sewengi pancen kurang turu melek-melek sedulurku duwe gawe sunatan. Pak D
asmane guru basa Jawa. Piyayine gedhe dhuwur kaya Werkudara. Guru basa Jawa iki
pancen guru kang sabar lan apikan mungguh kanggoku. Buktine sasuwene aku
diwulang. Pak D ora tau duka apa maneh nganti ngeplak marang para siswa. Amarga
kalebu guru sabar lan apikan, Pak D disenengi para siswa….”
23. Isine pethilan crita pengalaman kasebut
yaiku ….
A.
sinau
maca ukara aksara Jawa
B. maca
lan nulis aksara Jawa
C.
maca
pemahaman
D. nulis
aksara Jawa
Sekaten (dijupuk saka tembung
syahadatain utawa rong kalimat sahadat) yaiku salah sawijining upacara adat
minangka wujud rasa sukur masarakat Islam Jawa Tengah sing dianakake saben sasi
Mulud penanggalan Jawa kanggo mengeti miyose Nabi Muhammad SAW. Jaman biyen
upacara iki dienggo dening Sultan Hamengku Buwana I, pangadeg Kraton
Ngayogyakarta, kanggo ngundang masarakat mlebu agama Islam.
Ing upacara Sekaten rerangken
adicara sing paling dienteni yaiku metune gamelan kraton Kyai Nagawilaga lan
Kyai Gunturmadu kanggo diunekke ing Pagongan Mesjid Gedhe Kraton Ngayogyakarta.
Gamelan iku diarak saka Bangsal Pancaniti menyang Mesjid Gedhe, banjur kanggo
ditabuh seminggu suwene lan disiyarake nganti Dalan Malioboro saengga nambah
swasana budaya kutha Ngayogyakarta. Pungkasane acara Sekaten yaiku metune
gunungan sing diarani Grebeg Mulud, sing dhasare nggambarake sedhekahing para
raja marang rakyate lan nyimbulake kasejahteraan.
24. Dudutan saka teks deskripsi kasebut kang trep
yaiku….
A. upacara adat ing Surakarta kang dijupuk saka tembung
syahadatain, kanggo mengeti sasi pasa utawa Ramadhan.
B. upacara ada Sekaten dienggo dening Sultan Hamengku
Buwana II, pangadeg Kraton Ngayogyakarta, kanggo ngundang masarakat mlebu agama
Islam.
C. Gamelan kraton diarak saka Mesjid Gedhe menyang
Bangsal Pancaniti, banjur ditabuh seminggu suwene.
D. gamelan Kraton Kyai Nagawilaga lan Kyai Gunturmadu
diunekke ing Pagongan Mesjid Gedhe nalika upacara Sekaten.
“...
Ki Ajar ngendika menawi klinthingan menika dereng cekap, amargi ing donya
menika boten wonten ingkang gampil, nanging kedah wonten lelabetan lan kedah
wonten panebusanipun. Supados saged dipunanggep putranipun Ki Ajar, Baru
Klinthing kedah nglampahi laku tarak brata. Laku tarak brata menika mlungkeri
Redi Kendhil ngantos tepung galang. Tanpa dipunmangertosi Baru Klinthing, Ki
Ajar ngetutaken saking wingking. Baru Klinthing lajeng mlungkeri Gunung
Kendhil, nanging sirah lan buntutipun boten tempuk, kirang sakilan.
Pungkasanipun Baru Klinthing nyambung ngangge ilatipun. Ki Ajar lajeng medal
lan mungkes ilat menika.”
25.
Apa kang
ditindakake dening Baru Klinthing supaya diakoni dadi putrane Ki Ajar?
A.
Tansah ngetutake
Ki Ajar
B.
Nindakake laku
tarak brata
C.
Bekti marang Ki
Ajar
D.
Nindakake
kuwajibane
Warga Pathok
nembe ngawontenaken pista panen raya. Salah satunggaling warga ingkang badhe
mecah pinang kangge campuran susur, anggenipun mecah dipuntataki wit ingkang
sepuh lan cemeng sanget. Jebul wit kala wau badanipun naga ingkang nama Baru
Klinthing. Naga lajeng dipunkethok-kethok kangge pista. Sukmanipun Baru
Klinthing ngetutaken warga kanthi njilma dados pemudha ingkang reged kanthi
nama Jaka Bandung. Pemudha wau nyuwun pangan nanging alah
dipunsingkang-singkang. Nanging wonten salah satunggaling pawongan ingkang
nyukani tedha dhateng piyambakipun, inggih menika Ni endhang Ariwulan.
Jaka
Bandung lajeng wangsul malih ing salebeting pistanipun para warga lan nyobi
nyuwun tedhan malih. Nanging malah dipunisin-isin. Mila Jaka nantang sinten
ingkang saged njabut sada ingkang
dipuntancepaken piyambakipun badhe dipunsembah kaping pitu. Pranyata boten
wonten setunggal-setunggala ingkang saged. Jaka Bandung lajeng njabut sada wau.
Sakala toya nyembur saking siti
sakathah-kathahipun, njalari banjir bandhang nglelebaken dhusun saisinipun.
26. Kepriye watake wong-wong desa Pathok ana ing
crita kasebut?
A. apikan
B. umuk
C. pelit
D. sregep
Semaken teks pacelathon kasebut!
…………………………………...
Hartadi : “Ilham,
sida apa ora, mengko bengi menyang omahku, jare arep sinau bersama. Sisan
nggarap PR ya?”
Ilham
: “Ya
mesthi. Aku sida menyang omahmu. Omahmu rak sing gedhe lan jembar. Mengko bengi
jam pitu, ya?“
Intan
: “Aku melu lo, Har. Aku uga kepengin oleh biji apik. Apamaneh awake
dhewe wis klas 9, tugas lan tanggung jawabe luwih gedhe tinimbang klas 7 lan
8.””
Nunuk : “Aku
kok ora dijak piye, ta?
Aku ya kepengin sinau bebarengan.”
Margaret : “Ya wis, mengko bengi Nunuk
dakampiri, ya?”
Nunuk : “Ya, aku rencana numpak sepedha motor wae
supaya cepet.”
27.
Pratelan sing ora jumbuh karo isine
sandiwara kasebut, yaiku ... .
A.
sinau bareng lan nggarap PR
B.
omahe Hartadi kang gedhe
C.
dhiskusi babagan Pilkaos
D.
paragane ana enem
Wacanen ilustrasi iki kanggo
mangsuli pitakon nomer 28!
A. Ingkang
kinurmatan Kepala SMP Suka Seneng, komite sekolah, tiyang sepuh ingkang kula
urmati, kanca-kanca kelas 9, adhik-adhik
kelas 7 lan 8 kang tak tresnani.
B. Wasana
cekap semanten atur kula, menawi wonten kiranging atur kula nyuwun pangapunten.
C. Kangge
para adhi-adhi kelas 7 lan 8, tetep semangat anggone sinnau ana papan kene,
muga bisa gawe senenge Bapak/Ibu guru.
D.
Bapak
lan Ibu, kula lan sakanca nyuwun pamit lan pangestu anggene badhe nglajengaken
ing papan langkung inggil.
Gatekna teks pidhato ing tabel ngisor iki !
1 |
Wasana cekap semanten anggen kula matur wonten ngarsa
panjenengan sedaya, mbok manawi wonten kalepatan kula tansah nyuwun agunging
samodra pangaksami. |
2 |
Panjenenganipun para rawuh ingkang tansah kinurmatan. |
3 |
Ing ngriki kula minangka wakilipun kanca-kanca
ngaturaken matur nuwun dhumateng para Bapak/Ibu dosen ingkang sampun paring
ilmu ingkang mupangat kangge kita sedaya. Mugi Bapak/Ibu langkung sehat sarta
sukses. |
4 |
Sumangga panjenengan kula dherekaken ngaturaken puji
sukur dhateng Ingkang Maha Agung ingkang paring rahmat hidayah dhateng panjenengan sedaya. |
- Wahyu didhawuhi pidhato ing acara syukuran lulus sarjana kanthi konsep teks kasebut. Urutan kang bener nalika Wahyu nindakake pidhato yaiku ... .
A.
1, 2, 3, 4
B.
2, 3, 4, 1
C.
2, 4, 3, 1
D.
3, 4, 2, 1
30.
Semaken
gambar ing ngisor iki !
1 |
2 |
3 |
4 |
Gambar kasebut minangka adat tedhak siti kang ana ing tlatah Jawa. Urutan
adicara kang bener yaiku ... .
A. (1), (3), (4), (2)
B. (2), (3), (1), (4)
C. (3), (1), (2), (4)
D. (3), (2), (4), (1)
Wacanen crita
budaya kasebut!
Dugderan Dugderan iku salah sawijining
kabudayan utawa tradisine wong Semarang. Wujude yaiku upacara adat kanggo
mengeti tekane sasi pasa/Ramadhan. Sing ana pancen mung ing kutha
Semarang, Dhug-Dher…! Wiwit dhek jamane Kanjeng Adipati Raden Mas Tumenggung
Arya (RMTA) ing antarane taun 1881. Dhug-Dher kae mau (mbarengi swara bedhug
ditabuh, binarung swarane/unine mercon “dheeerrr…” kang nandhani wiwitane
wulan Ramadhon kanggo umat Islam nglakoni pasa sesasi muput. Dugderan
dianakake sedina sadurunge tekane sasi Pasa Dugderan nduweni tujuan kanggo gawe
sarana informasine Pemerintah Kota Semarang marang masyarakat gawe menehi
ngerti tekane tanggal 1 Ramadhan. Tembung Dugder iku kajupuk saka swara
Bedhug "dug...dug...dug" lan swara meriam
"der...der...der" banjur dadi Dugder. Ana ing adicara iki biasane dianakake
acara-acara liyane, kayata pasar rakyat (sing diwiwiti seminggu sadurunge
Pasa), karnaval pasukan merah putih, drumband, pasukan pakaian adat “Bhineka
Tunggal Ika”, meriam, warak ngendok lan kesenian-kesenian sapanunggalane sing
ana ing tlatah Semarang. |
31. Prastawa
budaya “Dugderan” nggadhahi mupangat
(manfaat) ... .
A. kanggo nambahi ramene Kutha
Semarang
B. supaya kesenian
dikenal ing negara manca
C. nuwuhake rasa bombong tumrap
budaya kita
D. sarana informasi masyarakat Jawa
Tengah
Wacan
kanggo mangsuli soal nomer 32.
Dhika :”Wah…matur nuwun ya,
Id. Aku wis ngrepoti kangmasmu. Aku rumangsa salah lho, Id. Kudune PR dakgarap dhewe, malah aku mundhut jawaban
saka wong liya. Kudune aku mbudidaya nganti bisa, malah njaluk diajari
masmu. Aku kleru, Id. Aku kleru.”
Said :”Aku ya wis mbatin, Dhika. PR kudune
digarap dhewe malah njaluk diajari wong liya. Sesuk maneh aja dibaleni ta,
Dhik. Cukup sepisan iki. Luwih becik digarap dhewe. Manawa bisa ya maca buku
sumber kang wis ana. Ngono aranae pelajar tenan, Dhik.”
Dhika :”Ya, ya aku kang salah. Sesuk mane hora
dakbaleni.”
Said :”Ya, Dhika. Tenan ya. Jujur ya. Aja dibaleni
maneh ya. Kowe kang rygi dhewe ing mburine.”
Dhika :”Ya aku janji arep jujur. Jujur iku menang,
jujur iku onjo.”
32. Kudune PR dakgarap dhewe, malah aku mundhut
jawaban saka wong liya.
Tembung kang kacithak miring miturut
unggah-ungguh kliru, benere . . . .
A. nyuwun
B. njaluk
C. suwun
D. matur
Wacanen pethilan crita wayang Anoman Duta kanggo mangsuli
soal nomer 33-34!
“... Kacarita, Kethek Putih ya Anoman nglakoni paukuman. Nanging senajan
diobong, Anoman ora bisa kobong amarga ... lan malah mencolot sadhuwuring kraton. Omah, bangunan liyane, lan
wit-witan kang diencoki Anoman kabeh kobong. Kraton Ngalengka sing maune apik,
asri saiki dadi segara geni. Prabu Dasamuka nesu lan mrentahake para prajurit
supaya nyekel Anoman, nanging Anoman kasil lolos lan wis bisa ketemu maneh atur
palapuran marang Prabu Rama ...”
(Pustaka Candra, Edisi 8 kanthi kabesut saprelune)
33. Nanging senajan diobong, Anoman ora bisa kobong amarga ... lan malah mencolot sadhuwuring kraton.
Tembung kang trep kanggo ngganepi
ukara kasebut yaiku ....
A.
otot kuwat
B. balung wesi
D. sekti mandra guna
34. Pitutur
luhur ing crita kasebut yaiku dadi manungsa ... .
A. iku aja srakah
B. sing grapyak
C. sakarepe dhewe
D. aja seneng tetulung
Wacanen teks
tembang kasebut!
Durma
Dipunsami hambanting sariranira
Cegah dhahar lawan guling
Darapon sudaa
Nepsu kang ngambra-ambra
Rerema ing tyas sireki
Dadya sabarang
Karsanira lestari
35. Gatra
kang kapisan ing tembang
Durma kasebut nduweni teges ....
A. dibisa ngendhaleni dhiri
B. ngumbar hawa nepsu
C. ngurangi mangan lan turu
D. ora bisa ngurangi nepsu
-000-
Comments
Post a Comment